بررسی کارکرد راوی در رمان همه چیز فرو میپاشد اثر چینوا آچبه از منظر روایتشناسی پسااستعماری
نویسندگان
چکیده مقاله:
تصویر ارایه شده از سرزمین های تحت سلطه در نوشتههای نویسندگان غربی، همواره نظرورزانه و یک جانبه بوده است. در این راستا، ارائ? تصویری صحیح از این سرزمینها برای باز پسگیری عزت از دست رفت? بومیان، از اهداف ادبیات پسااستعماری است. رمان همه چیز فرو میپاشد اثر چینوآچبه تلاشی در این زمینه است. مقال? حاضر، با معرفی روایتشناسی پسااستعماری که به پیوند عناصر روایت و مفاهیم پسااستعماری توجه دارد، به بررسی رابط? زاویه دید با استعمارزدایی در این رمان میپردازد. برای این منظور، این جستار با استمداد از روایتشناسی ژرارد ژنت که در آن زاوی? دید به دو بخش کانون دید و راوی تقسیمبندی میشود، نشان میدهد چگونه آچبه توانمندیهای راوی برونداستانی را همچون وثوق بالا، تسلط بر اثر و... در خدمت هدف خود قرار میدهد. به عبارت دیگر، انتخاب این راوی موقعیتهایی را برای تحقق هدف نویسنده در اختیار وی قرار میدهد که با انتخاب راوی دیگری ممکن نمیشد.
منابع مشابه
بررسی کارکرد راوی در رمان همه چیز فرو می پاشد اثر چینوا آچبه از منظر روایت شناسی پسااستعماری
تصویر ارایه شده از سرزمین های تحت سلطه در نوشتههای نویسندگان غربی، همواره نظر ورزانه و یک جانبه بوده است. در این راستا، ارائ? تصویری صحیح از این سرزمین ها برای باز پس گیری عزت از دست رفت? بومیان، از اهداف ادبیات پسااستعماری است. رمان همه چیز فرو می پاشد اثر چینوآچبه تلاشی در این زمینه است. مقال? حاضر، با معرفی روایت شناسی پسااستعماری که به پیوند عناصر روایت و مفاهیم پسا استعماری توجه دارد، به ب...
متن کاملتحلیل گفتمان پسا استعمار: نقدی بر رمان همه چیز فرو می پاشد اثر چینوآ آچبه
پسااستعمار، به عنوان یک رویکرد ادبی، پس از سقوط استعمار دراواسط قرن بیستم ظهور کرد و در دهه های هفتاد و هشتاد میلادی به اوج شکوفایی خود رسید. نویسندگان متعددی از نقاط مختلف جهان به تولید ادبیات با مضامینی ضداستعماری پرداختند و این در حالی است که تعداد زیادی از این نویسندگان زبان استعمارگران را برای خلق آثارخویش برگزیدند. چینوآ آچبه با اصالتی نیجریه ای یکی از همین نویسندگان است. او بر ضد استعمار...
قرائت روایت شناسانه از رمان همه چیز فرو می پاشد اثر چینا آچیبه
رمان همه چیز فرو می پاشد اثر چینوا آچیبه، از زمان انتشارش در سال 1958 تا کنون پذیرای نقد های گوناگونی بوده است. این رمان که یکی از تاثیرگذارترین آثار ادبیات پسا استعماری به شمار می رود، شهرت خود را مرهون فراهم آوردن تصویری واقع گرایانه و اصیل از آفریقای تحت سلطه می باشد. با این حال، این رمان در حوز? روایت شناسی توجه چندانی دریافت نکرده است. در واقع توجه بیش از حد به ویژگی های فرهنگ بازنمایانده ...
15 صفحه اولمطالعه فرهنگ و ایدئولوژی در رمان های "همه چیز از هم می پاشد"، "دیگر آسایشی نیست" و "پیکان خدا" نوشته ی چینوا آچبه: خوانش پسا استعماری
ادبیات پسااستعماری در صدد است تا تعامل بین استعمارگران و کشورهای تحت سیطره که مستعمره نام می گیرند را تعریف کند. توجه به این حوزه در طول دهه ی 1970به اوج خود رسید. یکی از مهمترین پیشگامان در عرصه ی پسااستعماری ادوارد سعید (1935-2003 ) محقق فلسطینی آمریکایی است که به انتقاد از نوع نگاه غرب به شرق و فرهنگ شرق در کتاب مشهور خود شرق شناسی(1978) می پردازد. در واقع، شرق شناسی تأثیر زیادی بر مطالعات پ...
بررسی کارکرد راوی اوّل شخص در امر روایتگری رمان دا
دو ضمیر «من» و «ما» راویتگر رمان دا هستند. اگر چه نویسنده¬ی این داستان، چندان به شاخصه¬های از پیش تعیین شده¬ی انتخاب روایتگر اوّل شخص پایبند نیست و گهگاه زاویه¬ی دید روایت را به ناگاه تغییر می¬دهد، اما زاویه¬ی دید راویِ اوّل شخص، تا پایان داستان، وجه غالب روایتگری است. راوی در رمان دا، گاه از حدّ فردیّت فراتر می¬رود و از زاویه¬ی دید راوی «دانای کلّ شخصی» به روایت می¬پردازد تا چنین پنداشته شود که راوی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 16 شماره 4
صفحات 69- 89
تاریخ انتشار 2012-12-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023